الخميس، 14 مايو 2009

توابع هلوستى



الساعة دلوقت 3 ونص ولسة برضوا مش عارفه انام ومفيش حاجة اعملها
مش سامعه اى صوت صمت رهيب بس صوت عقارب الساعة هيجننى
هجرب افتح ال ام بى ثرى على اى اغنية ياه خسارة البطارية فاضيت
طيب الراديو برضوا البطاريه خلاص ايه الكسل اللى انا فيه ده كل مرة انسى اجيب بطاريات
خلاص استنى كدة وادى بطارية الراديو عضعضت فيها شوية وحطيطها
مكنها تانى ايوة كدة اشتغل بقلب فى المحطات اية اغنية فيروز
مرسال المراسيل تحفه جايه فى معدها بس مش عارفه ايه خلانى اقفل الراديو قبل ما الاغنية تخلص
اجرب كدة افتح الشباك اتفرج على السما باليل بس انا كنت بشوف ديما تلات نجوم بس مش موجودين ليه النهاردة
هقفل الشباك وافتح النور واقفل عليا الاوضة كويسببص تحت السرير جرايد كتير اوى هو انا
محتفظه بيهم لية مع انى حفظاهم ورقه ورقه وخبر خبر وحاجات تانية كتير جنبى
ملهاش اى لازمه ورق مقطع على كراريس على بطاريات فاضية على اقلام مفيهاش حبر
وكمان جنبى رواية بقالها سنتين مش عارفه اخلصها مع انى خلصت رويات وكتب كتير ليه هيه بالذت
مع ان اسمها حلو اوى خرائط للموج عزة رشاد ديما اوصل لحد الجزء الحادى عشر
وارجع لها من الاول تانى
جاى فى دماغى دلوقت اسمع اغنية انسان لبلاك تيما بس ياخسارة البطارية فضيت
خلاص هغنيها مع نفسى الكوبليه اللى بحبه
انا زحمه وربكه وشغل جنان نصى بيضحك والتانى زعلان
طيب هو نصى التانى زعلان لية
اووووف اتخنقت من الاوضة دى حيطانها عماله تضيق عليا كل يوم ياريتنى
ماسيبت اوضتى القديمه يااااه كان كل ركن فيها مليان كتابة على الحيطان بتاعتها
كاتبة كل ذكرى حلوة عشتها بالتاريخ واليوم ورسمت قلوب كتير وشخبط اكتر
وكنت كاتبة كل اصحاب صحابى بتوع زمان اللى معرفش مين فينا ساب التانى انا ولا هما
مش عارفه مالى اليومين دول عماله اهلوس كده بس المشكله مش انى نقلت للاوضه دى
لا انا سبت اوضتى القديمة بقالى اكتر من سنه لما بابا قرر انى لازم امسح كل الكتابة والشخبطه اللى على
الحيطان بتاعت اوضتى ياااااااااااااااااه كنت حاسة انى بمسمح حياتى كلها
ومن يومها مقدرتش اقعد فيها تانى حاسة ان الحيطان بقيت غريبة عنى متعرفنيش
وجيت الوضه دى حاسة برضوا بغربة زهقت منها حاولت كتير علشان اخد عليها
بلاقى نفسى كل يوم ادخل اوضتى القديمه وقف قدام الحيطان وافضل ابص يمكن الاقى اى كلمه او شخبطة تفكرنى
تانى عايزة ارجع كل الكتابة والشخبطة بس ياخسارة مش عارفه بقيت زى الزمن لما بيعدى
عمره ما بيرجع تانى خلاص
وفى كل مرة بقول لنفسى مفكرش كده واحاول اعمل ذكريات جديدة بس المرة دى
مكتبهاش على حيطان اوضة لا اكتبيها فى قلبك علشان مفيش حد فى الدنيا دى كلها يقدر
يمسحالك فى يوم بس يا ترى هيبقى عندى ذكريات حلوة زى اللى راحت منى ولا لا
انا عارفه ان مفيش حد هيقدر يرد على سؤالى دة غير الزمن هو بس اللى عنده الاجابة
وعندى ديما سؤال اساله لنفسى من يومها ومش لاقيه ليه اجابة لحد دلوقت
هو ليه لما اتمسحت ذكرياتى وشخبطى من على الحيطة
بقيت حاسة بغربة جوايا؟

4 التعليقات:

Diyaa' يقول...

لأنك كنتي مستغرقة فيها مش مستقلة عنها
هتستقلي قريب يا إيمو :)

وجميلة هلوستك وتلقائيتك :)
وعجبني البلوج :)
وبس خلاص
عايزة حاجة من تحت بقي ؟
بطارية ولا حاجة ؟

Muhamad Abdulghany يقول...

استرسالك عاجبنى اوى

علامات يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مايكل عادل يقول...

احيانا بنزعل علي الشخابيط بتاعتنا ونطلع احنا اللي مسحناها عشان خايفين عليها تتمسح
مش مهم اللي راح...المهم اللي في ايدينا نفكر ازاي هانحتفظ بيه